wtorek, 21 grudnia 2010

Komiksowa dekada - Top 10


Gdy pomyślałem o stworzeniu Top 10 komiksów mijającej dekady, założyłem że postaram się zrobić to jak najbardziej obiektywnie, choć w myślach miałem już swoje typy.
Żeby moja ocena była najsprawiedliwsza, czterdzieści komiksów punktowałem pod względem rysunku, scenariusza, sposobu wydania oraz przystępności cenowej.
Nie wiem jakim cudem to się stało, ale moi początkowi faworyci, triumfują na finiszu, więc cały plan strzelił w łeb, czyli jest mocno subiektywnie (czytaj: macie wgląd w mój marny komiksowy gust).
Ograniczę się tylko do zwykłego wymienienia pozycji.
Część moich czytelników zna te wszystkie komiksy, natomiast osoby zainteresowane mogą sobie skorzystać z Googla.

10. Persepolis, Marjane Satrapi, Wydawnictwo Post, 2006

9. Niebieskie pigułki, Frederik Peeters, Wydawnictwo Post, 2003

8. Trzy cienie, Cyril Pedrosa, Kultura Gniewu, 2008

7. Prosto z piekła, Eddie Campbell (rysunki), Alan Moore (scenariusz), Timof i cisi wspólnicy, 2008

6. Przybysz, Shaun Tan, Kultura Gniewu, 2008

5. Azyl Arkham, Dave McKean (rysunki), Grant Morrison (scenariusz), Egmont Polska, 2005

4. Maus, Art Spiegelman, Wydawnictwo Post, 2001

3. Morderstwa i tajemnice, Philip Craig Russell (rysunki), Neil Gaiman (scenariusz), Egmont Polska, 2003

2. Fun Home, Alison Bechdel, Abiekt / Timof i cisi wspólnicy, 2009

1. Blankets, Craig Thompson, Timof i cisi wspólnicy, 2006

Ewidentnie widać, że kolor w komiksie jest dla mnie zbędny (8 albumów czarno-białych).
Drugą rzeczą rzucającą się w oczy to przewaga biografii (6), z czego pięć jest powieściami autobiograficznymi.
Czyżbym lubił się tarzać w cudzym, egzystencjalnym szambie ;>


Próbowałem uwzględnić w tej wyliczance komiksy polskie, ale tutaj mój cienki obiektywizm poległ na całej linii.
Zawyżałem Polakom oceny ;)
Wymienię tylko wielką trójkę, o dziwo też w czerni i bieli.

3. Achtung Zelig, Krzysztof Gawronkiewicz (rysunki), Krystian Rosiński (scenariusz), Zin Zin Press / Kultura Gniewu, 2003

2. Osiedle Swoboda (wydanie zbiorcze), Michał Śledziński, Kultura Gniewu, 2010

1. Kajtek i Koko w kosmosie (wydanie zbiorcze), Janusz Christa, Egmont Polska, 2001

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz